We zijn geland

In het vliegtuig was het ook druk. Zeg maar gewoon vol.😁

Onderweg lekker gegeten en zo’n beetje alle films gezien, want slapen werd het toch niet.

Uiteindelijk zijn we om 9:50 geland in Shanghai. Nadat het vliegtuig aan de gate stond konden we er best vlot uit. Aangekomen in een lange gang moesten we eerst een vingerscan doen. Nou zeg maar gewoon beide handen. Als alles goed ging kreeg je een “OK” briefje en deze moest je meenemen. Na weer een stuk lopen en wat heen en weer geslinger kwamen we bij de douane aan. Hier moesten we weer een vingerscan maken en een foto van het gezicht, verder kreeg je een stempel in je paspoort en het was klaar. Na dit alles konden we naar de bagageband.  Hier waren de koffers snel en gingen weer verder naar de uitgang. Hiervoor moesten we nog wel even in de rij staan, want je koffers moesten weer door de scanner. Totdat men zag dat er wel een hele lange rij stond en toen konden we zo doorlopen.

Eenmaal buiten opzoek naar Liset. Stan had haar al geappt waar ze ongeveer was, zodat wij er rekening mee konden houden dat ze ons niet zag. Dit duurde al even en toen bleek ze ergens in een andere hal te staan, dus wij die kant uit. Stan en Huub voorop en wij er een 30 mtr verder achteraan. En ja hoor daar stond ze. Nadat ze weg liepen gingen wij er achteraan en tikten haar op de schouder en ze was heel erg verbaasd en blij dat ze ons ook zag.

Eerst even wat gegeten en toen de kaartjes voor de metro gekocht. Zitten er toch nog 1,5 uur in de metro voordat we bij het hotel zijn.

In de metro zit men gewoon zonder oordopjes naar een film te kijken of naar luide muziek te luisteren. Wat een hectiek zeg.

Eenmaal weer boven de grond gingen we op zoek naar ons hotel. Deze was wel vlak bij de metro uitgang dus dat zoeken viel mee.

Het is wel een cultuurschok hoor voor een westerling hier. Je ruikt overal het riool, verder is het op de straat best schoon. Op elke hoek van de straat hangen camera’s. Men roggeld hier te pas en te onpas en spuugt het lekker op straat. Terwijl we weer iemand anders zich in allerlei bochten wringt om met een krant de poep van zijn hond op te vangen.

Het internet is hier niet zo als we gewend zijn natuurlijk. Dus het tikken van een verslag gaat ook erg moeizaam, probeer het wel zo snel mogelijk te plaatsen.

Na ons even wat opgefrist te hebben en een hazenslaapje kunnen we er weer tegen, want slapen in het vliegtuig ging niet.

We zijn nog even de stad in geweest. Tjonge we keken onze ogen uit, in ieder hoekje of gaatje zit wel een winkeltje. En men ligt dan soms ook gewoon te slapen, moet je bij ons eens doen  of je winkel wordt leeggeroofd of hebt nooit geen klanten weer.😁.

Op zoek naar iets om te eten is geen probleem, want eten kun je hier overal. Alleen ik weet niet of wij dat overleven. Maar uiteindelijk wel iets gevonden wat ons wel geschikt leek en wat eten besteld.

Na een tijdje wachten kwam er 1 gerecht en het duurde wel even voordat de rest kwam, dus we aten mooi achter elkaar aan.

Het eten was wel lekker. Wat ook opvalt is dat er ook in de stad er bijna geen mensen Engels kunnen spreken. Verder scheuren hier alleen maar elektrische scooters rond, dus geen lawaai zoals bij ons. Heb alleen nog nergens zo’n ding aan de lader gezien. Ook fietsen zie je hier wel veel. Na nog wat rond gelopen te hebben gaan we maar terug naar onze hostel, we zijn toch wel moe. Ook Liset gaat weer terug naar de campus. Die is een paar haltes verder met de metro. Morgen maar eens kijken waar we kunnen ontbijten en wat we gaan bekijken.

Helaas kan ik hier geen kaart bijwerken dus de plekken waar we naar toe gaan kan ik niet laten zien.

2 Reacties op “We zijn geland

1. Wat leuk Peter, top dat je dit doet. Erg leuk om jullie verhalen te lezen en wat een cultuur shock 😳
      Geniet ervan komende week!!
      Kijk al uit naar je volgende update…